Okładziny cierne
Hamulce w pojeździe są bardzo ważna częścią układu odpowiadającego za nasze bezpieczeństwo. Sprawny układ hamulcowy stanowi niezbędny warunek właściwego użytkowania pojazdu. W mechanizmie hamowania bezpośredni wpływ na moment hamowania ma siła docisku okładziny ciernej do powierzchni tarczy lub bębna oraz wartość współczynnika tarcia pomiędzy trącymi elementami. Nie każdy słysząc hasło okładziny cierne wie, co to takiego i z czym to połączyć. Ogólnie rzecz biorąc okładziny cierne mają postać nakładek znajdujących się w hamulcach i sprzęgłach. Do elementów podstawowych mocuje się za pomocą nitowania lub klejenia. Klejenie jest procesem dosyć oczywistym, natomiast nitowanie nie dla każdego jest pojęciem znanym. Technika nitowania jest metodą znaną od bardzo dawna i polega na łączeniu dwóch elementów. Wcześniej rzemieślnicy nitowali przez dobijanie za pomocą młotków i stempli nitujących. Obecnie dzięki nowoczesnym technologiom proces nitowania odbywa się za pomocą pras oraz przenośnych urządzeń. Wszystko to, aby stworzyć doskonałe połączenie materiałów bez użycia metod spawania. Okładziny cierne produkowane są z wysokiej jakości materiałów, charakteryzujących się dużym współczynnikiem tarcia. Ważne jest, żeby były również odporne na nacisk i wysoką temperaturę. Żeby odprowadzenie ciepła było łatwiejsze do okładzin wprowadza się miedziane druty.
Rodzaje okładzin ciernych.
Wyróżniamy dwa główne rodzaje okładzin ciernych:
- Okładzina cierna bezazbestowa formowana typu E-BF, do jej produkcji używa się techniki prasowania na gorąco, po czym stosuje się obróbkę cieplną gwarantującą stabilizację właściwości ciernych i fizykochemicznych. Główną bazą są tutaj żywice syntetyczne, kauczuk, niemetaliczne wypełniacze, włókna mineralne, korektory i stabilizatory tarcia Ma tutaj zastosowanie włókno aramidowe, które gwarantuje wysoką odporność na temperaturę i czynniki chemiczne. Spotkamy ją przede wszystkim w hamulcach i sprzęgłach ogólnodostępnych
- Okładzina cierna bezazbestowa typu E-BA, produkowana w postaci taśm hamulcowych z włókien chemicznych zbrojonych drucikiem mosiężnym i nasączonych specjalnym impregnatem. Zastosowana tego typu technika sprawia, że okładzina jest bardzo wytrzymała i charakteryzuje się niską ścieralnością. Dodatkowo jej współczynnik tarcia jest stabilny, dlatego może być stosowana w windach, dźwigach lub podobnych maszynach. Za dodatkową zaletę uważa się długą żywotność.
Jakie uszkodzenia mogą wystąpić w okładzinach ciernych?
Eksploatacja hamulców lub ich niewłaściwy montaż może powodować uszkodzenia układu, w tym okładzin ciernych. Do najczęściej występujących należą: niewłaściwe dopasowanie okładziny do bębna hamulcowego, przez co tylko część powierzchni okładziny z nim współpracuje. Może to skutkować zmniejszeniem momentu hamowania i zwiększy się ryzyko przegrzania, co skutkuje przyspieszeniem zużycia obydwu elementów. Kolejne problemy jakie mogą pojawić podczas użytkowania jest pojawienie się uskoku na powierzchni roboczej. Skutki usterki są takie same jak w przypadku niewłaściwego dopasowania się okładziny do bębna. Inne uszkodzenia, które mogą się pojawić to: skośne zużycie okładziny hamulcowej, co powoduje przyspieszone zużycie i odgłosy w trakcie pracy. Należy pamiętać, że okładziny cierne mogą się zanieczyścić i przegrzewać, przez co mement hamowania może być opóźniony, a pojazd będzie wyraźnie ściągany na lewą lub prawą stronę.
Podsumowanie
Nie trzeba przypominać, że hamulce w pojeździe to przede wszystkim bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest utrzymywanie ich w dobrej kondycji. Jeżeli znamy części hamulca i objawy jego uszkodzenia możemy w odpowiednich momentach zareagować, żeby nie dopuścić do całkowitego zepsucia układu hamującego, co może grozić poważnym uszkodzeniem pojazdu, a co gorsza jest niebezpieczne na drodze.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą firmy Komtek