Magnez dla dzieci

Organizm dziecka, podobnie jak osoby dorosłej, potrzebuje odpowiedniej dawki witamin oraz składników mineralnych. Jednym z nich jest magnez, który ma ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Warto więc zadbać o utrzymanie odpowiedniego poziomu tego składnika – również u dzieci. Tym bardziej, że coraz częściej można zaobserwować, że pojawia się wiele preparatów magnezowych przeznaczonych właśnie dla najmłodszych. W tym kontekście pojawiają się wątpliwości, związane z tym, czy nie lepiej byłoby korzystać z naturalnych źródeł magnezu?

Jak przejawia się brak magnezu u dziecka?

Zjawisko niedoboru magnezu określa się mianem hipomagnezemii. Niedobór tego składnika można zaobserwować w wyniku przeprowadzenia badań krwi. Jednak już wcześniej można zauważyć pewne objawy, które mogą świadczyć o niedoborze magnezu u dziecka. Wystarczy tylko zwracać uwagę na jego zachowanie. Oto symptomy, które powinny zwrócić Twoją uwagę i wytężyć Twoją czujność w tej kwestii: agresywne zachowanie dziecka, nadmierna nadpobudliwość, nerwowość, problemy ze snem w nocy, czy też trudności w uczeniu się, zapamiętywaniu i koncentrowaniu się na wykonywanych zadaniach. Bardzo często niedobory magnezu ujawniają się w sytuacji, gdy dziecko przez dłuższy czas jest osłabione – na przykład w wyniku infekcji lub przemęczone – na przykład długą nauką. Ogólne osłabienie oraz drętwienie rąk i nóg lub skurcze mogą również być wyrazem braku magnezu wywołanym dużym wysiłkiem fizycznym. Jeśli któreś z tych objawów pojawią się u Twojego dziecka warto jest skorzystać z porady specjalisty i upewnić się czy poziom magnezu jest odpowiedni.

Ile magnezu potrzebuje dziecko?

Warto również zapoznać się z ilością magnezu, jaką każdego dnia powinny spożywać dzieci oraz młodzież w różnych przedziałach wiekowych. Dla przykładu, niemowlęta potrzebują 30 mg, a dzieci do trzeciego roku życia 80 mg. Natomiast u dzieci najmłodszych, czyli tych w wieku 4-8 lat zalecana dzienna dawka magnezu to około 130mg. Nieco większej ilości potrzebują dzieci starsze, czyli te będące w wieku 9-13 lat, jest to około 240 mg zarówno u chłopców, jak i u dziewczynek. U najstarszych dzieci, czyli młodzieży w wieku 14-18 lat tego magnezu potrzeba jeszcze więcej. Jednak w tym przedziale wiekowym należy również uwzględnić rozróżnienie na płeć, bowiem dziewczęta potrzebują nieco mniej tego składnika niż chłopcy. Jest to odpowiednio 360 mg oraz 410 mg na dzień.

Czy podawanie preparatów z apteki to dobry pomysł?

Jeśli wyniki badań wskażą obniżony poziom magnezu, lekarz zleci uzupełnienie tych niedoborów poprzez zażywanie suplementów diety, które kupić można w aptekach. Nawet jeśli Twoje dziecko nie przepada za zażywaniem leków, nie musisz martwić się, że nie będzie chciało przyjmować również magnezu. Producenci tych preparatów wychodzą naprzeciw oczekiwaniom dzieci i oferują magnez w ciekawych formach. Dostępne są na przykład zwykłe tabletki, ale również syropy, saszetki z proszkiem, który należy rozpuścić w wodzie, a nawet żelki, które wyglądają jak popularne słodycze, a nie lekarstwo. Cena takiego preparatu, w zależności od producenta waha się w okolicach kilkunastu złotych za opakowanie.

W jakich produktach spożywczych znajduje się dużo magnezu?

Istnieje jednak przekonanie, że najlepiej jest, kiedy magnez jest dostarczany do organizmu z naturalnych źródeł. Warto więc zadbać o to, aby dieta dziecka była bogata w produkty, które w swoim składzie maja potrzebną ilość magnezu. Należy je dołączać do codziennego jadłospisu, a dodatkowa suplementacja nie będzie już konieczna. Oto produkty, w których zawartość magnezu jest naprawdę wysoka: mleko, czekolada, orzechy, otręby pszenne, płatki owsiane, groch, rośliny strączkowe, banany, pestki dyni, natka pietruszki, daktyle, migdały, kasza gryczana, pieczywo pełnoziarniste oraz zielone warzywa. Do picia warto podawać dziecku wodę mineralną wzbogacaną magnezem lub ciemne kakao. Zapamiętaj te produkty i wykorzystuj je do przygotowywania posiłków dla dziecka.

Jak magnez wpływa na zachowanie dziecka?

Utrzymywanie prawidłowego poziomu magnezu w organizmie dziecka niesie za sobą wiele korzyści. Dziecko może odczuwać je zarówno w zakresie swojego samopoczucia, jak i zdrowia fizycznego. Oto najważniejsze zalety właściwej ilości magnezu:

  • zmniejszenie zmęczenia i znużenia
  • wsparcie funkcjonowania układu nerwowego
  • polepszenie zdolności zapamiętywania i koncentracji
  • prawidłowe funkcjonowanie mięśni
  • wsparcie w utrzymaniu zdrowia kości oraz zębów
  • pomaga utrzymać równowagę elektrolitową organizmu
  • usprawnia metabolizm energetyczny organizmu

Podsumowanie

Utrzymanie właściwego poziomu magnezu w organizmie dziecka jest bardzo ważne. Jednak należy pamiętać, aby zachować w tej kwestii zasadę złotego środka. Bowiem zarówno zbyt mała ilość magnezu, jak i zbyt duża, może być dla naszych podopiecznych bardzo niebezpieczna. Warto więc bliżej przyjrzeć się tej tematyce, a nawet skorzystać z opinii lekarza rodzinnego, który podpowie jaki sposób suplementacji magnezu należy wybrać w danym przypadku.

Dodaj komentarz